Artikkelit

Digitaalinen mittauspalvelu auttaa tilasuunnittelussa ja tarjouslaskennassa

Digitaalinen mittauspalvelu auttaa tilasuunnittelussa ja tarjouslaskennassa

Toimitilojen myynti ja markkinointi on merkittävästi erilaista toimintaa kuin asuntojen myynti ja markkinointi. Arvoketju, liiketoiminnan dynamiikka, kohderyhmät ja tilojen koko ovat täysin erilaiset ja näin myös vaatimukset kohteen esittelyyn eroavat huomattavasti.

Asunnot ovat melko standardeja tiloja, koska jokaisesta löytyy keittiö, wc ja makuuhuone. Asuntojen esittelyyn onkin viime vuosina muodostunut selkeät toimintatavat. Toimitilojen myyntiin ja markkinointiin ei kuitenkaan ole muodostunut yhtä toimintatapaa. Toimitilat käsitteenä kattaa hyvin erilaisia tiloja toimistoista varastoihin, joilla on täysin erilaiset kohderyhmät ja tarpeet.

Asuntojen myynnissä ammattimainen valokuvaus ja stailaus ovat olleet viimeisimpiä trendejä. Verkkosivuilla halutaan antaa äärimmäisen upea ja raikas ensivaikutelma asunnosta, jotta potentiaaliset ostajat saadaan ottamaan yhteyttä välittäjään ja tulemaan asuntonäytölle. Tällöin välittäjä saa kuuman liidin ja mahdollisuuden uuteen toimeksiantoon.

Toimitilojen osalta tilanne on hieman erilainen. Jos asuntojen myynnissä vedotaan enemmän tunteisiin, niin toimitilamarkkinoinnissa on tärkeämpää saada esille kohteen toiminnalliset mahdollisuudet ja rajoitteet.

Digitaalisuus on saapunut vauhdilla auttamaan myös kiinteistönvälittäjiä. Tilojen esittelyyn on viime vuosina tullut useita kustannustehokkaita teknologioita eri käyttötarpeisiin. Viimeisen vuoden aikana Suomeen on saatu useita Matterport 3D-palveluntarjoajia. Erittäin monipuolinen Matterport 3D-palvelu nopeuttaa ja tehostaa myyntiprosessia. Sisätilojen skannaus mahdollistaa useita eri esitystapoja markkinointitarkoituksiin ja helpottaa tilojen suunnittelua.

Keskeisiä kysymyksiä toimitila-asiakkaan näkökulmasta:
• Kuinka monta työntekijää saadaan mahtumaan toimistotiloihin?
• Kuinka tila muuntautuu tulevaisuudessa kasvavaan tilantarpeeseen?
• Mitkä ovat tilan dimensiot esim. varasto- tai tuotantolaitoskäyttöön? Kuinka isot aukot tiloista toiseen?
• Mikä on helpoin tapa tehdä tilasuunnittelua tulevaa muutosta varten?
• Ulkotilojen ja liikenneväylien toimivuus esimerkiksi isojen ajoneuvojen liikennöintiä varten?

Matterport 3D-palvelu:
• Valokuvantarkka 3D-malli mahdollistaa tutustumisen tilaan etänä
• Pohjakuvat saadaan tilojen mitoilla
• Valokuviin saadaan keskeisimmät mitat auttamaan tilan mittojen hahmottamisessa
• CAD-tiedosto auttamaan tilasuunnittelua
• Materiaalit saadaan yhdellä käynnillä kohteessa
• Materiaalit toimitetaan asiakkaalle yhden tai kahden päivän sisällä

Rahaa ja aikaa säästyy, kun turhat käynnit tilassa vähenevät merkittävästi. Toimitilojen tilaesittelyihin kuuluu myös tarvittaessa ilmakuvia ja -videoita. Jokainen tila voidaan suunnitella asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan. Asiakkaiden palaute 3D-malleihin on ollut erittäin positiivista, koska se antaa selkeän kuvan kohteesta ennakkoon ja varsinaisella käynnillä voidaan keskittyä olennaiseen. Päätöksenteko nopeutuu ja tilasuunnitteluun päästään aikaisemmassa vaiheessa.

Digitaaliset lopputuotteet ovat käytössä myös myöhemmässä vaiheessa tilan elinkaarta, joten rahan ja ajan säästöä tapahtuu pidemmän ajan kuluessa eri osapuolille. Isännöitsijä, huoltoyhtiö, siivousyritys ja monet muut tilan käyttäjät voivat käyttää materiaaleja hyödykseen eri tarkoituksiin. Turvallisuuskoulutus on yksi selkeä asia, missä 3D-mallista on erittäin paljon hyötyä. Digitaalinen mittauspalvelu mahdollistaa myös tehokkaamman tarjouslaskennan remontti- ja saneerauskohteisiin.

Jarmo Lumpus
Visign

Visign on johtava toimija Suomessa kiinteistönvälityksen visualisoinneissa ja se on syntynyt kahden eri yrityksen, CubiCasa Oy:n ja Virtual Design Rendering Oy:n yhdistymisestä keväällä 2019.

(Julkaistu lehdessä Toimitilat.fi 4E/2019)