Artikkelit

Uudet tilat yhdistivät N2:n yritykset ja ihmiset Luova ja elävä ympäristö sai markkinointiviestintätoimiston muuttamaan Merikortteliin

Uudet tilat yhdistivät N2:n yritykset ja ihmiset
Luova ja elävä ympäristö sai markkinointiviestintätoimiston muuttamaan Merikortteliin

”Syömään!”

Huuto keskeyttää työnteon. Hiiret pysähtyvät, näppäimistöt vaikenevat ja ihmiset alkavat vaeltaa kohti ääntä.

Aulassa on jo jonoa. Kokki Peppi Aralehto tuo tarjoilupöytään lisää paahdettuja ankankoipia. Niiden kanssa on tarjolla perunapyreetä ja salaattia. Yksinkertaista, mutta taidokkaasti valmistettua.

Ihmiset istuvat pitkillä penkeillä modernien kertopuupöytien ääressä. Näkymässä yhdistyvät hämmentävällä tavalla kouluruokala ja newyorkilainen trendiravintola. Taustalla soi konemusiikki, seinillä on nykytaidetta. Polkupyörälähetti käy tuomassa paketin ja hänen poistuessaan sisään astuu pörssiyrityksen johtoa.

Yhdessä syöty lounas tuo kuudesta eri yrityksestä koostuvan markkinointiviestintäkonserni N2:n työntekijät yhteen kerran päivässä. Ihmisten yhdistäminen oli juuri se syy miksi yritys muutti uusiin tiloihin kiinteistösijoitusyhtiö Antiloopin omistamaan Merikortteliin viime vuoden lopulla.

Entiset tilat olivat kolmessa kerroksessa. Niistä yhdessä oli kuuma, toisessa kylmä ja kolmannessa varashälyttimet laukesivat itsestään. Lähes viikoittain joku asiakas jäi jumiin hissiin ja huoltomies oli tilattava paikalle setvimään asiaa. Kodikasta toki, mutta hankalat tilat eristivät ihmiset ja konsernin yritykset toisistaan.

”Yrityksen menestykseen vaikuttaa kolme tekijää: henkilöstö, maine ja toimitilat. Meillä eniten korjattavaa oli toimitiloissa, siksi irtisanoimme vuokrasopimuksen ja aloimme etsiä uusia tiloja, N2:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Nurmio sanoo.

Vanhoissa tiloissa oli puutteensa, mutta ympäristönä Punavuori miellytti. Alueella on paljon luovan alan yrityksiä, joiden kanssa N2 tekee yhteistyötä. Julkiset yhteydet ovat erinomaiset ja joka korttelissa on vähintään yksi kahvila, lounasravintola ja putiikki.

Tavoitteeksi otettiin, että uusien tilojen pitää olla yhdessä kerroksessa ja mielellään sellaiset, jotka voidaan vapaasti remontoida juuri mieleisiksi. Jokaiselle konsernin yritykselle pitää saada oma soppi, mutta silti kaikkien tilojen tulisi olla yhteiskäytössä. Seiniä rakennettaisiin niin vähän kuin mahdollista ja yhtään sermiä tai säilytyskalustetta tilaan ei saisi tulla.

”Emmekä halunneet tiloihin mainostoimistoklisheitä, peli- tai leikkihuoneita tai muitakaan hömpötyksiä. Halusimme vain, että tilat ovat tyylikkäät, toimivat ja muuntautumiskelpoiset. Sellaiset, joissa viihtyvät työntekijät ja asiakkaat”, Nurmio sanoo.

Lopulta tiloja etsinyt joukko tuli Merikortteliin. Ulko-oven edessä seisoi raitiovaunu, hississä tuoksui vastapaahdettu kahvi ja vastassa neljännessä kerroksessa oli 1800 neliötä entistä teollisuustilaa, jonka pinnat olivat lähinnä betonia. Ikkunoita oli neljään ilmansuuntaan ja etelään aukesi huikea näköala Telakkarantaan ja merelle. Kun vuokranantaja vielä lupasi remontoida tilat, valinta oli selvä.

N2:n uuden toimiston sydän on aula, jossa on vastaanotto, kahvio, galleria, avokeittiö ja ruokailutila. Aamuisin tilassa on tarjolla aamupalaa, keskipäivällä lounasta ja perjantaisin siinä aukeaa baari. Omasta talosta ostetaan palveluita niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi kahvi paahdetaan alakerrassa sijaitsevassa Kaffa Roasteryssa.

Aula jakaa tilat kahteen osaan. Toisella puolella avautuu niin sanottu julkinen puoli kokoustiloineen. Toisella puolella taas ovat työskentelytilat, jotka rakennettiin arkkitehtitoimiston idean mukaan kyläksi. Kylän rakennuksia ovat clt-levystä ja lasista rakennetut kokous- ja ryhmätyötilat. Kylän raiteilla ja toreilla taas ovat työskentelypisteet. Etelään avautuva maisema huomioitiin suunnittelussa niin, että se näkyy tilat halkaisevalta käytävältä koko toimitilojen pituudelta. Säilytystiloja toimistossa ei ole käytännössä lainkaan, koska työ hoituu digitaalisesti. Vallitsevat värit ovat valkoinen, musta ja vaalea havupuu.

Kun tilat valmistuivat, järjestettiin kunnon tupaantuliaiset. Vieraita tuli yli kuusisataa. Yleisin illan aikana kuultu kommentti oli; ”Ihan kuin New Yorkissa!”. Tunnelmaa tärkeämpää on kuitenkin se, että muutolla uusiin tiloihin saavutettiin tavoitteet. ”Konsernin yritykset pelaavat nyt selkeästi aiempaa paremmin yhteen. Kasvu on ollut voimakasta, tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla myyntikatteemme kasvoi 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna”, Nurmio sanoo.

Santtu Parkkonen

(Julkaistu lehdessä Vapaat Toimitilat 5B/2017)